Selasa, 12 April 2011

Jenis-jenis musang di Nusantara

Semua orang mesti tahu musang kan? tapi majoriti tahu nama je. Bila tanya je camne musang suma blur2 ckp mcm anjing la,kucing la,arnab la. Jadi,untuk mengelakkan dari korg di samakan dgn musang ekor 9 naruto, aku himpunkan stakat mane yg ak tau tentang musang-musang ni untuk pengetahuan semua. Musang comel tu beb.hehe. Musang adalah binatang maserba (omnivor). Jadi, musang makan buah-buahan dan plg suka mempelam. Tapi dia tibai gak ciku, pisang, epal, pape je la janji buah. Selain buah,dia mkn bintang kecil mcm tikus, ayam dan lain-lain tp ni jarang sgt. Kira mcm kita makan Mekdi la camtu.Ini adalah senarai-senarai jenis musang yg terdapat di sekitar Asia Tenggara. Jadi, perhatikan sekeliling anda kot-kot ada nmpk ke. Jgn nnt ada yg ckp tu kucing limosine plk..haha..santai....

1. Paradoxurus hermaphroditus / Musang Pulut / Common Palm Civet


2. Viverricula indica /Musang Rase / Small Indian Civet

3.Viverra tangalunga / Tenggalong /Malay Civet


4. Viverra zibetha / Musang Jebat / Large Indian Civet

5. Viverra megaspila / Musang Titik Besar / Large-spotted Civet



6. Paguma larvata / Musang Lamri / Masked Palm Civet

7. Arctogalidia trivirgata / Musang Akar / Small-toothed Palm Civet

8. Hemigalus derbyanus / Musang Belang / Banded Palm Civet

9. Viverricula malaccensis / Musang Bulan / Little Civet

10. Prionodon linsang / Linsang / Banded Linsang

11. Arctictis binturong / Binturong / Bear Cat


12. Cynogale bennettii / Musang Memerang / Otter Civet

13. Herpestes brachyurus / Bambun Ekor Pendek / Short-tailed Mongoose

14. Herpestes edwardsii / Bambun Kelabu / Indian Grey Mongoose

15. Herpestes javanicus / Bambun Jawa / Javan Mongoose

16. Herpestes urva / Bambun Makan Ketam / Crab-eating Mongoose


So amacam?..pnh jumpa x?hehe..ne tau ada yg nmpk atas wayar elektrik kat rumah atau tepi jalan. Untuk pengetahuan semua,binatang ni suma spesis terancam dan perlu lesen untuk bela. Kalo jumpa, jgn bunuh tau. Dah nak pupus suma ni. Biarkan je dia hidup bebas mcm kita. Salam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan